Makkelijk Lezen Dag 2020  – Beschrijvingen

Verschil mag er zijn!

Lezen op maat voor alle kinderen die lezen lastig vinden.

Kijken, praten, luisteren, schrijven en lezen … op verschillende manieren kun je kinderen helpen om met plezier te lezen. Op de Makkelijk Lezen Dag 2020 geven we je inzichten en tips. Lang leve de verschillen!

We werken elke dag het programma bij en zullen op deze pagina’s de informatie hierover aanvullen. Wil je automatisch op de hoogte blijven? Vul dan je gegevens via deze link in.

 

Op dit moment is de eerste inhoudelijk beschrijving als volgt:


Het programma

In de workshops en speeddates richten we ons op verschillende kinderen, diverse boeken en verschillende werkvormen.

 

Speeddates

Tijdens een interactieve date met een (ervarings)deskundige kun je in korte tijd iets meer te weten komen over een bepaald onderwerp. Je kunt dit zien als oriëntatie of, als je er al meer van weet, specifieke vragen stellen. De interactieve speeddates zijn bedoeld voor kleine groepen.

 

De leesclub en leesplezier
Door Adrie Vroon, lees-/mediacoach bibliotheek Rivierenland voor primair en voortgezet onderwijs.
Als lees-/mediacoach zette Adrie Vroon leesclubs op voor leerlingen die lezen niet leuk vinden. Wat gebeurt er in zo’n leesclub en hoe zorgt deze opzet voor leesplezier? Kom voor meer informatie naar deze speeddate.


Leesgesprekken en leesplezier
Door Adrie Vroon, lees-/mediacoach bibliotheek Rivierenland voor primair en voortgezet onderwijs.
Hoe praat je met kinderen met leesproblemen over hun ervaringen met lezen? Wat vraag je en hoe kan zo’n gesprek een kind helpen? Adrie Vroon vertelt je er graag over tijdens een speeddate.

 

Lezen met Connect
Door Terry van de Beek, taal- en leesspecialist bij Dyadon Advies en training.
Hoe help je zwakke lezers met het Connectprogramma? Wat zijn Connectrijtjes? Welke boeken gebruik je? Stel je vraag aan Terry van de Beek, leesspecialist met ruime ervaring in het onderwijs.

 

Lezen met Ralfi
Door Terry van de Beek, taal- en leesspecialist bij Dyadon Advies en training.
Is dat herhaald lezen niet vreselijk saai? Waar haal je je teksten vandaan? Moet je het programma echt precies volgen? Kortom: voor alles wat je wil weten over het Ralfilezen, kun je terecht bij leesspecialist Terry van de Beek.

 

List
Door Terry van de Beek, taal- en leesspecialist bij Dyadon Advies en training.
Naast instructie van letters en leeshandeling, is er in het LISTprogramma veel aandacht voor leesmotivatie en betrokkenheid. Zo kiezen kinderen hun boeken zelf en met jouw begeleiding ontwikkelen zij hun eigen boekenvoorkeur. In deze speeddate vertelt leesspecialist Terry van de Beek, je er meer over.

 

Workshops

Onze workshops zijn voor grote groepen en hebben een praktische insteek. Elke workshop duurt een uur.

 

Voor ieder kind een boek!
Door Manon Sikkel, kinderboekenambassadeur 2019/2020 en auteur.
Snelle lezers vinden vaak wel boeken die hen aanspreken, voor langzame lezers kan dit een hele zoektocht zijn. En voor alle lezers is het fijn als je een boek kan lezen waarin je herkenning vindt en/of door andermans ogen kunt lezen. Manon Sikkel helpt je op weg naar een diverse leesomgeving én geeft je tips voor een motiverende leesactiviteiten in de klas.

 

De Makkelijk Lezen TiP 25 voor Meer LeesPlezier
door Elseline Knuttel, dyslexie/leesspecialist en eigenaar van Leesletters en uitgeverij de Inktvis.
Op 12 mei presenteren we een nieuwe Makkelijk Lezen TiP 25 met boeken variërend in genre, onderwerp en leesvorm. Hoe zorg je zelf voor een gevarieerde en rijke leesomgeving voor ALLE kinderen? Elseline Knuttel licht de nieuwe TiP 25 toe in de vorm van een smaakmakende boekenproeverij met toegankelijke, aantrekkelijke teksten. Laat je verrassen en verleiden tot onverwachte boekkeuzes!

 

Vol van verschil
Door Martijn Hensgens, senior adviseur bij Vol van leren.
Kinderen die lezen mijden, leerlingen die lezen zelfs haten, ongeconcentreerde lezers. Hoe kun je al deze leerlingen toch aan het lezen krijgen? Martijn Hensgens, leesspecialist met ervaring als leerkracht, vertelt er bevlogen over in deze workshop ‘Vol van verschil!’

 

Nieuwkomers en lezen
Door Lonny Fennis, docent Hogeschool Windesheim.
Voor alle kinderen is een rijke taalomgeving belangrijk om goed te leren lezen maar zeker voor nieuwkomers. Hoe help je hen om vaardige lezers te worden en waarom is een positieve houding tav de thuistaal van belang? Lonny Fennis geeft je praktische tips.

 

Makkelijk Lezen?!
Door Willy de Heer, onderzoeker en onderwijskundige bij het kenniscentrum voor Makkelijk Lerenden.
Hoe kan het dat een makkelijk lerend kind niet goed leest? Hoe signaleer je dyslexie bij hoogbegaafde kinderen? Hoe zorg je ervoor dat ook deze groep met plezier gaat of blijft lezen? Willy de Heer vertelt je graag hoe jij voor hen het verschil kunt maken.

 

Creatief schrijven
Door Annemarie Bon, kinder- en jeugdboekenschrijver, schrijfdocent en Schoolschrijver.
Door creatief te schrijven ontstaat automatisch een grotere leesmotivatie. Maar wat is creatief schrijven eigenlijk en hoe begeleid je kinderen daarbij? In deze workshop geeft Annemarie Bon tips en ga je meteen aan de slag met inspirerende opdrachten!

 

Luisteren en lezen
Door Mieke Urff, dyslexiespecialist, remedial teacher en auteur van Omgaan met dyslexie op school.
Wat heeft luisteren met lezen te maken? Maakt luisteren naar boeken lui? Luisterboeken, meeleesboeken, karaokelezen. Wat zijn de verschillen? Wanneer en hoe zet je ze in? Mieke Urff, met veel ervaring in het onderwijs en met passend lezen, legt het uit.